03. maj 2016

Digital Kommune: Beboernes klager havner direkte på nævnsmedlemmernes iPads

Husleje- og beboerklagenævns medlemmerne i både Glostrup og Albertslund kommuner vil fremover modtage dagsorden og alle bilag elektronisk - direkte på deres nyindkøbte iPads.

Årsagen er, at de to kommuner, som deler sekretariatsfunktionen, har digitaliseret hele arbejdsgangen omkring klagesager for at effektivisere betjeningen af klagenævnene.

"Tidligere skulle alle bilag i sagerne kopieres og udsendes, og jeg kunne bruge flere timer i kopirummet og mange pakker papir. Ligeledes skulle der kopieres igen, når sager blev sendt i høring. Når sagerne kom ind, skulle de skannes og journaliseres i vores ESDH-system", forklarer sekretær Lizette Brønnum, Center for HR og Politik, Glostrup Kommune.

Digitaliseret sagsbehandling af klagesager

For at effektivisere de usmidige arbejdsgange valgte kommunen en digital understøttelse af de centrale arbejdsgange med EG On Klagenævn.

"Nu er det blevet nemt at sende sager i høring, og høringsperioden er blevet reduceret, hvilket betyder, at sagerne bliver afgjort hurtigere til gavn for klagerne," forklarer Lizette Brønnum, der selv slipper for flere timer i kopirummet, fordi nævnsmedlemmerne nu har adgang til sagerne digitalt via deres nye tablets.

"Den største effekt er dog nok, at sagerne nu er hurtigere klar til afgørelse, lige som vi bruger færre resurser på skanning, journalisering og kopiering, siger sekretær Lizette Brønnum, Center for HR og Politik, Glostrup Kommune.