01. juni 2016

​Skræddersy kundernes købsoplevelse i webshoppen

Med et anbefalingssystem på din webshop baseret på brugerens købshistorik kan du automatisk skræddersy dine tilbud til den enkelte kunde.

I en verden, hvor kundens skift fra fysiske forretninger til onlinebutikker og tilbage igen foregår næsten uden at tænke over det, bliver kriterierne for, hvilken model man vælger, i højere grad baseret på, hvordan indretningen passer til kundens personlige præferencer.

I de fysiske butikker er det ofte den personlige betjening, der gør forskellen. Personalet har mulighed for at foreslå forskellige varer, alt efter hvad de vurderer, der passer til personen, de står overfor. Men på nettet kan det virke nærmest umuligt at regne ud, hvorfor en given kunde ser på en særlig vare.

Læs mere om, hvordan du skaber unik kundeindsigt med varekurvsanalyse

Fra gruppedynamik til individuelle anbefalinger

I lang tid har man forsøgt sig med en anbefalingsteknik, hvor man laver anbefalinger baseret på produkter. Altså "andre, som har købt dette produkt, købte også"-systemet, som de fleste er bekendte med. Men dette system er i højere grad baseret på en generel statistisk betragtning over hele kundegruppen frem for den personlige anbefaling, som en ekspedient ville præsentere dig for.

Med en stor og ofte uoverskuelig mængde data på kunderne og produkterne er det en kompleks opgave at finde frem til de rigtige guldkorn i mængden af information, men ved hjælp af et datamining-projekt blandt webshoppens registrerede kunder, ved brug af kundelogins, kan man tilpasse sine anbefalinger til den enkelte kunde.

Find guldkorn i data

Ved at kigge dybt i data kan du finde frem til, hvilke varer en kunde tidligere har kigget på, hvor ofte de køber varer, hvilke varer de køber, og om de køber de samme varer i en fast cyklus. På den måde kan du fuldstændig tilpasse dine tilbud efter, hvornår en given kunde er købsmoden.

Blandt andet kan du med en personificeret startside tilpasse den til de produkter, som kunden tidligere har vist interesse for, så de får disse præsenteret med det samme, når de logger ind på siden.

Læs mere om, hvordan du kan bruge Advanced Analytics til at skabe fordele for forretningen

Det personlige touch

Med et anbefalingssystem kan virksomheder få en markant højere konverteringsrate og gennemsnitsværdi pr. ordre. Samtidig kan det skabe en betydelig konkurrencemæssig fordel i forhold til mindre innovative konkurrenter, der ikke anvender en databaseret tilgang til deres forretning.

Men vigtigst af alt, så viser du, at du kender dine kunder. Ved at give kunderne en personlig anbefaling, som passer perfekt til dem, viser du den samme omsorg, som kunderne får i stambutikken. De oplever en sælger, som kender dem og deres behov. Og på den måde får du overført en af de vigtigste fordele fra den fysiske butik til din webshop.