Fokus på medarbejdere giver vækst

Som håndværksmester kender du situationen, hvor byggesagerne buldrer af sted, og du mangler arbejdskraft her og nu. Vil du minimere risikoen for, at du i sidste ende lægger en dæmper på væksten, kan det dog godt betale sig at gå i detaljen med, hvilke medarbejdere du ansætter. Det koster mange penge at skulle gentage ansættelsesprocessen, og du risikerer, at dine byggesager kommer til at ligge stille.

Desuden må du ikke glemme de medarbejdere, du allerede har ansat. Dem har du ikke råd til at miste lige nu.

Hvordan er det sociale svendebrev? 
De fleste håndværksmestre ansætter folk ud fra de faglige kompetencer – nogle gange kombineret med, om de kan begynde i morgen. Men det kan blive en udfordring for din virksomhed, hvis du har for travlt til at overveje, om vedkommende nu også passer ind i det sociale på arbejdspladsen.

Er der ikke et match på det sociale, skaber det dårlig stemning på byggepladsen, og motivationen falder hos både den nye medarbejder og hos det eksisterende, velfungerende hold. Så ét er det faglige svendebrev, men du er også nødt til at undersøge det sociale svendebrev – om adfæren passer til din virksomhed.

Fortæl om din arbejdsplads, og afstem forventningerne 
Hvordan får du det sociale svendebrev på bordet under jobinterviewet? Mange stoler blindt på mavefornemmelserne, og den kan også bringe dig langt. Jeg vil dog anbefale, at du sørger for at forventningsafstemme med den potentielle medarbejder, og når I tager snakken om, hvordan dagligdagen kører på arbejdspladsen, vil du automatisk få reaktioner og få et bedre indtryk af personen.

Mange håndværksmestre glemmer at præsentere arbejdspladsens bløde værdier, og hvad der er særligt for lige præcis deres arbejdskultur. Om man går hjem kl. 16 hver dag, om man støtter hinanden, eller om der er en konkurrencementalitet. Når du fortæller konkrete ting om din virksomhed, vil du hurtigt kunne aflæse medarbejderen og tage en dialog om, hvad vedkommende trives bedst med. Og begge parter finder ud af, om der overhovedet er et socialt match.

Hold fast på dine medarbejdere
Du må ikke glemme, at der også er konkurrence om de gode medarbejdere. Og når det går godt i branchen, stiger konkurrencen, mens konkurrencen om kunderne måske endda aftager. Og konkurrencen er hård, så lad være med at spare på lønninger, for du risikerer blot at miste et godt hold til konkurrenten, og så bliver det pludselig dyrt og vanskeligt at holde fast i væksten.

Det er ikke kun lønnen, men også andre personalegoder, der spiller ind i konkurrencen: sociale arrangementer, fleksibilitet, arbejdstider m.m. – tænk på, hvad dine konkurrenter lokker med. Og når der er rigtig travlt, må du ikke glemme, at du ikke kan trække ubegrænset på medarbejdernes velvilje til overarbejde. I sidste ende forlader de din virksomhed eller bliver sygemeldt med yderligere omkostninger til følge.

Tiltræk de gode medarbejdere 
I et konkurrencepræget marked bliver du nødt til at markedsføre dig over for potentielle medarbejdere. Jeg vil anbefale alle håndværksmestre at henvende sig til håndværkerne, der hvor de er: på de sociale medier. En virksomhedsprofil på Facebook skal oprettes en gang for alle, og det er det perfekte udstillingsvindue for dit omdømme. Og det koster dig ikke noget.

Mangler du tid eller engagement til at oprette og vedligeholde en profil, er jeg sikker på, at du har en medarbejder, der meget gerne vil tage det ansvar på sig. Og det er faktisk ikke særligt tidskrævende. Det kræver blot, at profilen bliver vedligeholdt tit.

Giv eventuelt en medarbejder ansvaret for at at lægge billeder og filmklip på, når I har rejsegilde, har ansat nye medarbejdere, samarbejder med andre virksomheder, har afsluttet en byggesag – stort som småt, der tilsammen viser, hvilken virksomhed I er. Summen af alt dette viser potentielle medarbejdere, at din virksomhed er et godt sted at være.