Fire tendenser for fremtidens byggeri

Næsten to ud af tre virksomheder forventer at øge deres investeringer i nye it-løsninger inden for de kommende år. Det viser en undersøgelse, som vi hos Arbejdsgiverne netop har foretaget blandt vores medlemmer. Resultatet vidner om, at byggeriet står over for en forandret konkurrencesituation, der stiller helt nye krav til både indtjening og omkostninger.

Og for den enkelte virksomhed er det vigtigt at erkende, at forandringerne kræver handling nu, da det næppe vil blive lettere at opnå en god bruttoavance på virksomhedens arbejde i fremtiden.

Tendenser i byggeriet version 4.0
Vi har identificeret fire hovedtendenser, som vil påvirke byggeriet i fremtiden. Forandringer i servicekoncepter, distributionsformer og udbudsformer kan betyde mindre indtjening, men husk på, at det også kan gemme på muligheder for den enkelte virksomhed.

  1. Kundernes forventning til service stiger
    Alle kundetyper inden for byggebranchen vil efterspørge og forvente den service, de allerede kender fra detailhandlen og internettet. I takt med at institutioner, detailhandel, servicevirksomheder med flere har udvidet deres åbningstider, vil ydelser fra virksomheder i byggeriet også blive efterspurgt 24/7.
     
  2. Nye konkurrenter på markedet
    Vi kan forvente nye aktører på markedet, der tilbyder både produkter og håndværksydelser, og der vil komme konkurrence fra eksempelvis byggemarkederne og den øvrige detailhandel. Allerede i dag sælger nogle byggemarkeder deres produkter inklusive montering og installation. Kravet om one-stop-shopping og totalløsninger stiger – og virksomhederne bliver mødt med nye servicekrav, fx finansiering af nye varmeanlæg.
     
  3. Offentlige udbud favoriserer de store 
    Nogle kommuner er begyndt at udbyde håndværksydelser i fire-årige kontraktperioder, hvor vinderen af udbuddet overtager flere hundrede offentlige institutioner. En udbudsform, som reelt afskærer op til 60-70 % af virksomhederne i byggeriet fra at byde på opgaver. Den lokale håndværker bliver direkte afskåret fra at yde service til den skole, han har serviceret i mange år. En barsk virkelighed for mange mindre virksomheder i byggeriet og en udvikling, der favoriserer de større byggevirksomheder. 
     
  4. Digitalisering af byggeprojekter
    For mange rådgivere og håndværkere er projektering med digitale bygningsmodeller allerede hverdag. De store entreprenører vil satse målrettet på digitalisering, hvilket giver bedre koordinerede projekter og større effektivitet.  Det stiller samtidig øgede krav til den enkelte håndværker, der skal kunne samarbejde i den digitale kontekst.

Hvad kan du selv gøre for at blive klar til de fremtidige krav?