Det betaler sig at være social

De sociale medier som Facebook og LinkedIn er der, det sker. Også for håndværkere og installatører. Før læste man ugeavisen, når man skulle se, hvad der foregik i lokalområdet. Nu læser man venners, families, kollegers og virksomheders Facebook-updates, så man ved, hvad der rører sig.

Jesper Dalhus, medlem af EG Byggepanel, har i flere år hjulpet håndværkere og installatører med at sætte skub i deres brug af sociale medier. For der er mange gode ting ved at være aktiv på de digitale platforme, som du ikke får med en annonce i avisen.

Fortæl en god historie
En af fordelene ved at bruge de sociale medier er, at du optræder på lige fod med alle andre. Du kan skrive til folk, og de kan skrive til dig. Det betyder samtidig, at du ikke behøver at have en flot, finpudset reklame, men at du i stedet kan bruge et opslag til at fortælle en god historie.

"Folk er på de sociale medier for at høre, hvad der sker. Mennesker er nysgerrige. Så tag er godt billede i aftensolen fra pladsen, og skriv lidt om, hvad I har lavet de sidste par dage. Så er det pludselig ikke en reklametekst, hvor I skal fortælle, hvad I kan, men en historie om, hvad der foregår i virksomheden. Og så kan andre kunder se, at lige præcis det her er I knivskarpe til i virksomheden", siger Jesper Dalhus.

Facebook eller LinkedIn?
Når du kommunikerer via de sociale medier, har du samtidig mulighed for at ramme lige præcis dem, du ønsker. "Jeg bruger Facebook til at tale med de private, som måske skal have lavet en ny carport eller have fikset noget i huset. På de sociale medier får du selv kontrol over retningen på din markedsføring. Når du bruger traditionelle medier, skyder du med spredehagl. På nettet kan du skrive præcis det, du vil, til hvem du vil. Og så koster de traditionelle reklamer meget mere, fordi de også bliver husstandsomdelt til folk, som ikke har brug for en håndværker", siger tømrermester Peter Hartvigsen fra Hartvigsen & Ko. 

Se, hvordan Hartvigsen & Ko bruger Facebook til at komme i kontakt med nye kunder


Vær med til alle udbudsrunder

Det hele handler om at være, hvor dine kunder er. Blandt andet kan det være en rigtig god ide at bruge LinkedIn, når du skal i kontakt med direktøren for en virksomhed.

"På LinkedIn handler det om at skabe kontakten og omtalen, så man hele tiden er top-of-mind. Så brug det til at lave opdateringer fra andre business to business-jobs, I er ude på. Tag måske kontakt til direktøren i virksomheden, hvis du ved, de skal have udført et stykke arbejde, og spørg, om I skal tage en kop kaffe. På den måde kan du positionere din forretning over for de kunder, du gerne vil have tænker på dig. Samtidig viser du, at du er interesseret i dem", fortæller Peter Hartvigsen.

Se, hvordan Hartvigsen & Ko bruger LinkedIn til at komme i kontakt med beslutningstagerne 

Og det bakker Jesper Dalhus ham op i: "På de sociale medier er du hele tiden til stede. Så i stedet for måske at ramme en direktør i 2 sekunder på en måned, når han engang imellem bladrer igennem ugeavisen, kan du minde ham om din virksomhed 5 gange og måske få ham til at læse og interessere sig for et af dine opslag på de sociale medier, så han går videre ind på din side. På den måde har han dig hele tiden liggende i baghovedet, hvis han skal have udført et stykke arbejde".

Få ti tips til, hvordan du selv kommer i gang med at bruge de sociale medier