De 4 vigtigste it-trends i byggeriet

Dit it-system har aldrig været smartere, end det er nu, og udviklingen går hele tiden hurtigere. I årets sidste udgave af Byggepanelets nyhedsbrev ser vi derfor på, hvad du kan forvente dig af fremtidens it-systemer til byggeriet – og hvad du allerede kan se frem til i 2016.

It-verdenen står aldrig stille, og der, hvor det virkelig kommer til at rykke i 2016, bliver brugervenlighed. It-systemerne bliver nemmere at bruge, flere får adgang til dem, og man vil kunne bruge dem overalt og til meget mere.

Så hvad kan du se frem til? Vi har kigget på de fire vigtigste it-trends i byggeriet.

1. Alle får adgang til systemet
Mobilitet er en af de ting, som kommer til at styre fremtidens it-systemer. I dag kan det være både tidskrævende og besværligt, hvis man skal ind på kontoret, hver eneste gang man skal registrere eller bestille noget. Med smartphones og tablets er det allerede blevet meget nemmere.

I EG Byg & Installation oplever vi en voldsom efterspørgsel efter mobile løsninger, og alene i 2015 er mere 3.000 brugere af løsningerne fra EG Byg & Installation blevet mobile. Samlet set er der nu over 8.000 brugere af vores mobile løsninger.

Du kan fx nu registrere dine timer via EG Webtid på din iPad i bilen, og med EG Webplan kan du planlægge dine projekter, mens du står på pladsen. På den måde behøver svendene ikke at komme ind forbi kontoret. Ja, det gør mester faktisk heller ikke, da du nu kan bruge hele Visual-platformen på din tablet.

Snart vil vi se, at langt de fleste programmer bliver spredt ud til smartphones og tablets, i takt med at programmerne får et mere brugervenligt design, som kan bruges på touchskærmen. På den måde får flere og flere ansatte adgang til systemet, så alle har bedre overblik over virksomhedens opgaver.

2. Bestil materiale direkte fra din tablet
Samtidig med at flere kan bruge systemet, vil du også kunne koble dit it-system sammen med andres. Eksempelvis vil du snart kunne stå med din tablet på pladsen og bestille materialer direkte i byggemarkedets it-system, som automatisk registrerer dine forhåndsaftaler med butikken, så du altid får den rigtige pris. Mens du bestiller materialerne, kan du registrere dem direkte under sagen, så du allerede dagen efter kan sende en faktura til kunden.

Det giver en langt hurtigere og mere effektiv arbejdsdag, når alle ansatte kan købe og registrere materialer, der hvor de står. Løsningen sørger også for, at du ikke har penge ude at hænge ved kunderne længere end nødvendigt.

Selvom det lyder som noget, der ligger et stykke ude i fremtiden, er det faktisk præcis det, som kommer til at ske i 2016, når EG kobler byggemarkedernes og håndværkernes it-løsninger sammen. Eftersom ca. 70 % af alle byggemarkeder er kunder hos EG, har vi en unik mulighed for at få de to systemer til at spille sammen.

Hold øje med din mail og vores website, hvor vi løbende vil opdatere dig om projektet.

3. It-systemet hører, hvad du siger
Jo flere virksomheder og ansatte der bliver koblet sammen gennem it, jo mere kommer kommunikationen til at foregå på skærmen. Det kan være et problem, hvis man eksempelvis er ordblind. Derfor kommer fremtidens it-systemer til virksomheder også til at få en talegenkendelsesfunktion. På den måde kan man indtale sine tekster og lade programmet klare resten.

Talegenkendelsesfunktioner har i dag det handikap, at de har svært ved at genkende forskellige lokale dialekter og stemmer, men når programmerne til talegenkendelse bliver bedre, bliver de langsomt en større del af virksomhedens it-system.

EG har allerede stor erfaringer med talegenkendelse i lægesektoren, og derfor er det også en af de ting, som i fremtiden bliver en del af løsningen til håndværkere og installatører.

4. Mobilbetaling til virksomheder
Mobilbetaling er blevet en fast del af danskernes hverdag. I 2015 rykkede mobilbetaling også ind i vores supermarkeder, da EG installerede mere end 5.000 mobile betalingsbokse til kasserne i Rema, Bilka og Føtex. I fremtiden bliver det også en del af mindre virksomheders hverdag, når man er ude hos kunden.

I stedet for den klassiske regning vil mindre betalinger hurtigt og let kunne ordnes over mobilen. Det betyder, at pengene hurtigere bliver overført, men også at kunderne ikke ved et uheld glemmer en regning – den bliver nemlig klaret, så snart arbejdet er færdiggjort.

På sigt vil også mindre virksomheder have mobilbetaling koblet sammen med deres it-løsning. På den måde bliver betalingen automatisk overført til systemet, allerede inden du kommer hjem til kontoret, så du ikke selv skal skrive den ind i regnskabet.