Anbefalinger på nettet giver flere kunder

Du er sikkert ikke i tvivl om, hvordan du nemmest får flere kunder: Personlige anbefalinger fra tilfredse kunder. Og selvom det stadig er nr. 1, når en tilfreds kunde fortæller sin omgangskreds, at de roligt kan ringe til dig, er der også andre muligheder. Læs med her, og få råd fra EG Byggepanel om, hvordan du kan øge din troværdighed og skabe kontakt til flere kunder ved at bruge personlige anbefalinger på nettet.

De gode gamle dage er forbi. Dengang, hvor en dygtig håndværker kunne leve på sit gode rygte uden at bruge en eneste krone på reklamer og annoncer. Sådan er det ikke længere. Nu skal du konkurrere med andre håndværkere, der har taget både sociale medier og reklamer i brug for at tiltrække nye kunder.

 
Men selvom du ikke har annoncer i lokalavisen, kan du heldigvis stadig vinde kampen om kunderne. Der er nemlig ikke noget, der virker mere effektivt end en anbefaling fra en tidligere kunde. Vi har talt med Kasper Bang, ejer af Koed Tømrer- og Byggeforretning, og Erhvervscoach Jesper Dalhus, medlem af EG Byggepanel, om, hvordan du udnytter sociale medier og online anbefalinger til at få flere og mere trygge kunder.

 
Gør det nemt at give en god anmeldelse

Kasper Bang, ejer af Koed Tømrer- og Byggeforretning, er en af de håndværkere, der er kommet godt i gang med at anvende personlige anbefalinger på sin hjemmeside. Og en af de ting, som han har lært undervejs, er, at det skal være let at give en anbefaling. Hvis det ikke er nemt, giver kunderne hurtigt op.

 
"Jeg har afprøvet flere muligheder, bl.a. Google+ og tjenesten "Anmeld Håndværker". Og Anmeld Håndværker er nem at bruge. Jeg skal bare sende kunderne et link, så er det op til dem at give en karakter og skrive en kommentar. Det handler om at gøre det nemt for kunden – og så selvfølgelig spørge pænt hver gang," fortæller Kasper Bang. 

Se, hvordan Kasper bruger anbefalinger på sin hjemmeside

 
"En personlig anbefaling er en fantastisk måde at få god reklame på. Ved at få en anbefaling og dele den med andre bliver dine kunder virksomhedens bedste sælgere. Og folk tror på anmeldelser. Derfor er den personlige anbefaling mange flere penge værd end en stor markedsføringskampagne," siger Jesper Dalhus og forklarer, at han kun bruger sociale medier og anbefalinger til at markedsføre sin egen forretning.

 
Personlige anbefalinger skaber tryghed
"En anbefaling kommer fra nogle, som rent faktisk har oplevet det – derfor er det mere troværdigt. Man stoler mere på andre, som har stået i samme situation. Hvis jeg skal investere i et køkken, vil jeg gerne høre, at andre, som har fået et nyt køkken, havde en god oplevelse," siger Jesper Dalhus.

 
Kasper Bang har også mærket effekten, når kunder kontakter ham:
"Jeg kan helt tydeligt mærke, at kunder slapper mere af, når de på forhånd har læst anmeldelserne af vores tidligere projekter. Kunderne er meget hurtigere til at træffe en beslutning og sige ja. Også selvom vi ikke er de billigste. Det betyder mere for dem, at de er helt sikre på, at vi udfører et godt stykke arbejde, end at de kan spare et par tusinde."

 
Brug flere platforme
Det kan også være en god ide at anvende flere platforme. For mens nogle læser anmeldelser på Anmeld Håndværker, bruger andre de sociale medier for at læse kommentarer.

 
"Vi er på forskellige platforme for at ramme forskellige kunder. Facebook er hovedsageligt til private kunder, og LinkedIn bruger jeg til at kontakte erhvervslivet. Det passer jo også sammen med, at man på Facebook er sit private jeg, mens man på LinkedIn er mere professionel – så har man flere forskellige typer af kunder, skal man også være på flere platforme," forklarer Kasper Bang.

 
Det er dog ikke alle, der har tid, den tekniske viden eller overskud til at være flere steder på én gang og samtidig køre en forretning – men du behøver ikke gøre alt selv, siger Jesper Dalhus:
"Nogle kan bare det der med sociale medier, og så kan de hurtigt opdatere flere steder på én gang. Men for andre kan det være en ide at få en på kontoret eller en udefra til at hjælpe, så man står fuldstændig skarpt på de forskellige sider."


Gør det nemt at finde
En ting er, at du bruger sociale medier og modtager anmeldelser på nettet – noget helt andet er, at dine kunder let skal kunne finde rundt i dem. Derfor kan du med fordel koble dem sammen med din hjemmeside.


 "Jeg har mange kunder, som allerede har været forbi hjemmesiden, når de ringer til mig. Før skulle de selv ind på Facebook, Anmeld Håndværker eller LinkedIn for at se, hvad folk skrev om mig. Men nu kan de se det hele på vores hjemmeside og så gå videre derfra. Det meget nemmere. Så behøver de kun at kigge ét sted," fortæller Kasper Bang.

Se, hvordan Kasper bruger anbefalinger på sin hjemmeside