10 tips til at bruge de sociale medier

Er du begyndt at bruge Facebook og LinkedIn til at få nye kunder i butikken? Det gør stadig flere og flere håndværkere og installatører, og de har god succes med det. Hvis du gerne vil i gang med at bruge de sociale medier, får du her ti tips til, hvordan du kommer i gang.

1. Fortæl gode historier, som sælger virksomheden
"Sikke et fantastisk vejr at lægge sidste hånd på en flot skiferfacade" sælger bedre end "Vi kan alt i skifer. Facader, tag, det hele. Kom og køb!".

2. Brug videoer og billeder
Tag et billede, og optag en hurtig video fra pladsen, imens I er i gang. Forklar, hvad I laver, eller få kunden til at fortælle, hvordan han synes, det går. Vis måske, hvordan I klarer et problem på en klog måde. Hold videoerne korte og i godt humør. Det eneste, I skal bruge, er en mobiltelefon – den kan både optage billede og lyd.

Se, hvordan Hartvigsen & Ko bruger Facebook til at komme i kontakt med nye kunder 

3. Få det rigtige indhold ud til de rigtige kunder
Har I en god historie fra en privatkunde? Brug den på Facebook. Har I netop afsluttet et stort projekt fra en virksomhed? Læg det op på LinkedIn.

Se, hvordan Hartvigsen & Ko bruger LinkedIn til at komme i kontakt med beslutningstagerne 

4. Vær aktiv
Du behøver ikke lægge nyt indhold på hver dag, men 2 gange om måneden er heller ikke nok. Varier dine opslag, og tidspunktet de kommer ud på. På Facebook kan du for eksempel planlægge dine opslag frem i tiden, så du kan skrive dem på én gang, men lade dem komme ud med flere dages mellemrum.

5. Svar på spørgsmål
Skriver folk til dig og stiller spørgsmål? Så husk at svare dem. Sociale medier er tovejskommunikation, så hvis du gerne vil have kunderne til at kommentere og dele dine opslag, skal du også reagere på deres. Hold altid en god tone – også når kommentarerne er negative.

6. Få anbefalinger fra kunden 
Har du en tilfreds kunde? Så få ham til at skrive en anmeldelse på din side. En anbefaling fra en anden kunde er meget mere værd end en flot reklame.

7. Find ud af, hvad dine kunder kan lide
Ved at gennemgå hans profil kan du på meget få minutter se præcis, hvad der interesserer en person. Står I begge på ski? Eller har I måske gået på samme skole? Så har du en god indgangsvinkel, når du skal starte samtalen.

8. Gå direkte til beslutningstageren
På de sociale medier slipper du for at kontakte hovednummeret på en virksomhed. Her kan du gå direkte til ham eller hende, som træffer beslutningen. Send dem eventuelt en besked, hvis de har et stykke arbejde, som I er gode til, for at gøre opmærksom på dig og din virksomhed.

9. Overvej at booste dine opslag
Har du et opslag, som mange reagerer positivt på? Så brug et par reklamekroner på at booste dit opslag, så I når ud til flere modtagere. Det er stadig meget billigere end at få en annonce i avisen.

10. Det behøver ikke kun være arbejde
Tager I ud og kører gokart? Eller overrasker I måske Karen på kontoret med en sjov fødselsdagsgave? Fang det på video eller med et billede, og læg det op. Mange kan godt lide at se, at dem de hyrer, også har det sjovt – så længe de også er gode til deres arbejde.