EG MainManager
12. oktober 2023

Hvad skal være på plads for at få digital boligadministration?

Digitalisering af boligadministration handler om, hvordan vi vælger at udnytte teknologi bedst muligt til at drive ejendommen effektivt, øge konkurrenceevnen og lægge grundlaget for fremtidig vækst.

Dog er digitalisering ikke blot en kontakt, man tænder. Det er først og fremmest en kulturel og organisatorisk transformation, hvor den digitale teknologi fungerer som katalysator.

Hvad skal ligge til grund for at lykkes med digital boligadministration? Vi ser nærmere på fem forudsætninger.

1. Du skal have lyst og vilje til forandring

For at lykkes med digital boligadministration skal man indstille sig på omstilling og give det den tid, det kræver, for at lægge en solid grund. Digitalisering af arbejdsprocesser kræver en smule grundarbejde, men til gengæld vil man få en ny hverdag. En meget lettere hverdag med bedre overblik og kontrol.

2. Du skal være fremadskuende

Digitalisering af boligadministration handler ikke kun om at gå fra analog til digital eller gøre arbejdsprocesser mere effektive. I en større sammenhæng handler digitalisering om at bruge IT og digitale løsninger til at udvikle virksomheden, lægge grundlag for vækst og samtidig sikre god sikkerhed.

Med andre ord skal du have en vilje til at følge udviklingen og forberede virksomheden til fremtiden.

3. Du skal have ledelsesforankring

Det grundlæggende arbejde og viljen til forandring, der kræves for at lykkes med digital boligadministration, forudsætter forankring både i ledelsen og resten af organisationen. Ledelsen skal ønske at få fuld kontrol og overblik over virksomheden. Ikke mindst skal der ligge et ægte ønske om at give lejere optimal service.

4. Du skal droppe gule sedler

Post-it-sedler er designet til at være ét sted. Når du er ude "i marken", ender de ofte med at ligge krøllet sammen i lommen. Dermed bliver de hurtigt glemt eller væk.

Hvis du vil lykkes med digital boligadministration, skal du ville lægge de gule sedler væk - til fordel for arbejds- og tjeklister på mobilen.

5. Du skal bruge et digitalt værktøj

En forudsætning for at arbejde digitalt med boligadministration i praksis er at anvende et fuldt integreret IT-system, der er specialdesignet til opgaven med skræddersyet funktionalitet for at understøtte og forbedre virksomhedens forvaltnings- og driftsrutiner.

Der findes mange sådanne systemer på markedet, men for at opnå en vellykket digitalisering af boligadministrationen skal du samarbejde med en leverandør, der virkelig forstår branchen og mekanismerne samt ved, hvad de forskellige brugergrupper har brug for af information.