Ved brug af dette site godkendes brug af cookies til analyse og personalisering af indhold. Close Læs mere

Business intelligence

Strategisk anvendelse af business intelligence styrker kvaliteten af din organisations beslutninger.

To smutveje til værdi med business intelligence

På den lange bane skal du have styr på data, og din proces for, hvordan du styrker virksomhedens beslutningsgrundlag, skal være skarp. Men det skal ikke afholde dig fra allerede nu at blive stærkere, og vi ser især to væsentlige indsatsområder:

1 - Gør din viden aktiv og mobil

Få hurtigst muligt relevant viden i anvendelse. Den skal ud i organisationen, i hænderne på beslutningstagerne, så de tager stærkere beslutninger på det rette fundament. Det giver din organisation:

  • Samlet overblik i realtid
  • Det rigtige beslutningsgrundlag
  • Stærke beslutninger baseret på valide data.

Hos EG oplever vi lige nu stor interesse for værktøjet Active Reports, som giver en dynamisk indgang til virksomhedens viden og bringer den helt ud til beslutningstagere, som er mere på farten end på kontoret.

Læs mere om, hvordan du gør viden aktiv og mobil med Active Reports

2 - Skærp dine KPI'er og lær af andre

Hvornår har du sidst vurderet, om det er de rette parametre, I styrer på baggrund af?
Vi har gennemgået og udledt Top 25 KPI'er fordelt på ni funktionsområder. Med dem i hånden får du:

  • Indblik i, hvilke nøgleområder andre fokuserer på
  • Inspiration til, hvor du kan optimere forretningen
  • Et redskab til at kvalificere virksomhedens dialog om KPI'er.

Ja, nej, ved ikke…

Kan du svare et rungende ja på alle spørgsmål inden for det funktionsområde, der interesserer dig, har du ikke brug for vores hjælp. Tøver du derimod en smule, kan inspirationen fra KPI-rapporterne være netop den indsigt, der skærper jeres opmærksomhed på det enkelte område.

Lav en hurtig selvtest af jeres performance ved at svare spørgsmålene nedenfor, eller gå direkte til bestilling af din KPI-rapport

Finansperformance

Kender du din virksomheds evne til at generere afkast gennem effektiv allokering? Ved du, om der er den korrekte balance mellem kapital og gæld, til at støtte virksomhedens aktiviteter? Kender du din virksomheds egentlige værdi, fra den økonomiske vækst til de fremtidige pengestrømme?

Medarbejderperformance

Ved du konkret, om din virksomhed mister indtjening på grund af manglende medarbejderperformance? Ved du, hvilke medarbejdere og afdelinger der bidrager til bundlinjen, og hvilke der ikke gør, og hvorfor? Kan du se, hvilke medarbejdere der har talentet til kompetenceudvikling, er mest disponible mv.?

Indkøbsperformance

Har du overblik over, hvilke indkøbere, der sparer din virksomhed flest penge som følge af rabatter, fejlfrie leverancer, aftalt kvalitet etc. og kan du se, hvilke af dine leverandører, der leverer rettidigt hver gang og hvilke som ikke gør?

Kundeserviceperformance

Har du overblikket over kundeservicen i virksomheden, og er du bevidst om konsekvenserne ved en markant forringelse heraf, eller evt. øgede muligheder ved en forbedret service? Ved du hvor effektivt der arbejdes i kundeservice? Ved du i hvor stor grad kundens forventninger blev opfyldt?

Marketingperformance

Har du overblik over, hvad markedsføringen giver igen øre for øre? Kan du dokumentere over for ledelsen, hvilke kampagner og kunder, der bidrager til bundlinjen, og hvilke der ikke gør, og hvorfor? Kan du svare præcist på, hvor meget koster det din virksomhed at skaffe én ny kunde?

Produktionsperformance

Kan du redegøre for, hvor velfungerende virksomhedens produktionsapparat i virkeligheden er, og i hvor høj grad I udnytter produktionskapaciteten? Har du overblik over vedligeholdsomkostninger, utilsigtet nedetid og kapaciteter? Ved du hvordan I sikrer en effektiv og strømlinet produktion i fremtiden?

Project Management Performance

Har du overblik over din virksomheds projekter, herunder de ressourcer, som bindes i projekterne, og kan du uden rysten på hånden afgøre, hvilke projekter som har været succeser, og hvilke som har været fiaskoer?

Risk Management Performance

Er du i stand til løbende at styre din virksomheds risiko, og derigennem minimere risikoen for ubehagelige overraskelser og tab? Har du overblikket over antal medarbejdere, der berører området risk management, samt hvor meget tid de bruger, og hvilke resultater de opnår?

Salgsperformance

Hvor stor en indsats ligger der i salgsafdelingen, og hvor effektiv er den? Hvilke omkostninger er der inkluderet i salgsprocessen, og hvilke rabatter er der tilbudt i forbindelse med at lukke en handel? Hvor effektive er de forskellige salgskanaler?

 

Bestil en eller flere af vores Top 25 KPI-rapporter og få inspiration til dit videre arbejde med at styrke jeres beslutningsgrundlag. Det koster en kop kaffe, men vi giver den næste.

Ja, tak! Lad mig vælge, hvilke Top 25 KPI-rapporter der er relevante for mig
 

Share Share Share Share Share Share


Salgschef

Thomas
Varan

+45 7013 2211

IBM har kåret EG til årets Business Analytics Partner 2012 og 2013
Årets Partner

IBM har udnævnt EG til årets Business Analytics Partner 2012 og 2013, fordi vi har forankret BA bredt i vores organisation.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbreve.

Kontakt

Ønsker du yderligere information?

Dansk (Switch language)